SZKOLNY PROGRAM WYCHOWACZY
na rok szkolny
2014/2015 2015/2016
„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to kim jest, nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi.„
Jan Paweł II
Program jest zgodny z:
Konstytucją RP z 17.X.1997 r.,
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Ustawą o systemie oświaty z 7.IX.1991 r. z późniejszymi zmianami
Kartą Nauczyciela z 26.I.1982 r. z późniejszymi zmianami
Konwencją o prawach dziecka
Statutem szkoły
Postanowienia wstępne:
Społeczność szkolną Zespołu Szkół im. W.Szybińskiego w Cieszynie stanowią:
uczniowie Liceum Ogólnokształcącego, Technikum nr 1, ich rodzice oraz pracownicy szkoły: dyrektor, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi .Każdy członek społeczności szkolnej jest człowiekiem wolnym, który dokonał świadomego wyboru wstąpienia do tej wspólnoty zdecydował się na tworzenie jej zgodnie z obowiązującymi zasadami.
Program wychowawczy określa pracę wychowawczą jako zgodne współdziałanie uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczy uwzględnia wyniki wewnętrznej szkoły.
Założenia i cele Programu Wychowawczego
Rodzice/prawni opiekunowie posiadają największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania. Działania wychowawcze szkoły nie mogą być sprzeczne z wolą rodziców. Szkoła wspiera ten proces, wspomagając rodzinę w procesie wychowawczym.
Szkoła pomaga uczniom w rozwijaniu osobowości, uwzględniając ich indywidualne cechy, podejmuje działania aby uczniowie znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego we wszystkich wymiarach: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.
Czuwa nad rozwojem umysłowym ucznia, , wspieranie ucznia w jego poszukiwaniach prawdy, dobra i piękna. Wskazuje na rzetelną pracę i uczciwość jako wartości prowadzące do realizacji wymarzonych celów życiowych.
Uczy szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz
przygotowania do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie w duchu
przekazu dziedzictwa kulturowego i kształcenia postaw patriotycznych.
Pomaga w nawiązywaniu więzi przyjaźni, wspólnoty i koleżeństwa w ramach integracji europejskiej z zaprzyjaźnionymi uczniami w szkołach w Czechach,
Niemczech, Anglii na Węgrzech.
Program zakłada spójność działań wychowawczych rodziny i szkoły oraz integralność wychowania z nauczaniem.
Nasze priorytety to:
- wysoka jakość nauczania i uczenia się
- przyjazna atmosfera wychowawcza
- efektywna współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym
- tradycja i obrzędowość szkoły
- nowoczesne programy, metody i formy nauczania
- wykwalifikowana kadra
- promocja szkoły w środowisku
Model absolwenta
„ CZASY SA TAKIE, JACY MY JESTESMY”
Św. Tomasz z Akwinu
Nasz absolwent jest człowiekiem:
wszechstronnie wykształconym,
zdolnym do twórczego myślenia
wrażliwym, tolerancyjnym, otwartym na potrzeby drugiego człowieka,
nieustannie pracującym nad własnym rozwojem,
konsekwentnie realizującym wytyczone cele,
aktywnie tworzącym rzeczywistość wokół siebie,
zrównoważonym, panującym nad emocjami,
odpowiedzialnym za siebie, innych i za własne działania
gotowym służyć pomocą i wsparciem młodszym, słabszym, niepełnosprawnym,
bezinteresownie angażujący się, inicjującym działania służące dobru innego człowieka,
świadomym swoich przyszłych zadań w rodzinie i społeczeństwie,
szanującym tradycje narodowe
swobodnie komunikującym się w społeczności międzynarodowej
Program obejmuje następujące bloki tematyczne:
Blok tematyczny |
Zadania do realizacji |
Formy i sposoby realizacji |
Edukacja filozoficzna, moralność, etyka |
Kształcenie postawy współuczestnictwa w myślowych i kulturalnych dylematach swojej epoki Ukazywanie konieczności doskonalenia samego siebie w aspekcie moralnym i etycznym Zachęta do refleksji nad własnymi wyborami moralnymi i zasadami, którymi uczeń posługuje się w życiu, rozwijanie zdolności do samodzielnego myślenia i samowychowania, savoir vivre w życiu codziennym Dojrzałość moralna jako konsekwencja komunikacji prowadzonej z innymi w atmosferze zaufania i otwartości Rodzina, miłość przyjaźń Budzenie wrażliwości na drugiego człowieka, uświadomienie potrzeby istnienia sensu, ładu moralnego Wspieranie uczniów w poszukiwaniu wartości Wskazywanie, iż tradycyjne wartości są decydujące w ocaleniu człowieczeństwa (współczucie, altruizm, odwaga, prawdomówność, miłość) Tolerancja wobec innych Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za losy kraju, budzenie postaw patriotycznych, Upowszechnianie świadomości prawnej i kultury politycznej, wskazywanie wzajemnej zależności praw i obowiązków uczniowskich i obywatelskich, Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, Kształtowanie motywacji do zdobywania wiedzy i umiejętności oraz wpajanie poczucia konieczności nieustannego rozwoju zawodowego i społecznego w aspekcie dobra osobistego i publicznego Przygotowanie uczniów do przyjmowania odpowiedzialności za swoje zachowanie nie tylko w szkole i poza szkołą, ale również zaplanowanie swojej przyszłej kariery
Etyka w biznesie
|
lekcje do dyspozycji wychowawców klas, przedmioty humanistyczne katecheza WOS (zapoznanie z wybranymi fragmentami prawa międzynarodowego m. in. Deklaracja Praw Człowieka; analiza Konstytucji, zapoznanie ze Statutem Szkoły, organizowanie spotkań z przedstawicielami policji, sędzią, prokuratorem), biologia udział konkursach o tematyce profilaktycznej i rodzinnej, praca pedagoga szkolnego przygotowywanie programów artystycznych na imprezy szkolne i pozaszkolne o charakterze patriotycznym. Prelekcje zaproszonych gości
wolontariat szkolnym
Ślubowanie klas I o profilu wojskowym |
Edukacja prozdrowotna i bezpieczeństwo
|
Wyrabianie nawyków właściwego spędzania wolnego czasu, Popularyzowanie zasad racjonalnego odżywiania. Grypa AH1/N1 zalecenia profilaktyka Jestem wolny, nie chcę się zniszczyć Rozwój kultury fizycznej, turystyki i wychowania w zdrowiu Zwalczanie negatywnych zjawisk społecznych (pornografia) przeciwdziałanie patologii społecznej, przestrzeganie zakazu palenia papierosów, spożywania alkoholu i innych środków odurzających w tym dopalaczy Prowadzenie zajęć z edukacji komunikacyjnej Uczenie asertywnego postępowania w wypadku agresji, proponowania szkodliwych używek, psychomanipulacji. Prawidłowa organizacja przerw śródlekcyjnych Obserwacja monitoringu wizyjnego przez uprawnionych do tego pracowników, reagowanie na zdarzenia zarejestrowane a wymagające interwencji ( dyrektora szkoły, odpowiednich służb),możliwość wykorzystania nagrań zgodnie z obowiązującymi procedurami Przeprowadzanie ankiet dotyczących bezpieczeństwa w szkole Wyrabianie właściwej organizacji czasu pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Zdobywanie umiejętności organizowania aktywnych form wypoczynku. Kształtowanie nawyków higienicznych dbałość o higienę osobistą, hartowanie organizmu. Troska o czystość i estetykę pomieszczeń i otoczenia szkoły Ochrona zdrowia psychicznego Przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad promujących zdrowie. Akcja „ Podaruj życie” |
lekcje do dyspozycji wychowawców klas lekcje wychowania fizycznego (udział reprezentacji szkoły w zawodach międzyszkolnych w wybranych dyscyplinach i konkurencjach ujętych w kalendarzach imprez cykl zajęć z zakresu wychowania prozdrowotnego, prelekcje, akcje upowszechniania wiedzy o przeciwdziałaniu zakażeniem wirusem HIV, wychowanie seksualne młodzieży Uczestniczenie w spektaklach o tematyce profilaktycznej. Udział i organizowanie konkursów wiedzy program profilaktyczny wg szkolnego programu profilaktyki Akcja krwiodawstwa,
udzielanie pomocy materialnej młodzieży znajdującej się w trudnych warunkach zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, Przekazanie informacji uczniom o miejscach zainstalowania monitoringu wizyjnego, poinformowanie o możliwości jego wykorzystania spotkania Dyrekcji z rodzicami, Radą Szkoły, kontakty z kuratorem sądowym, komendą policji , gabinetem lekarskim.
SANEPID – spotkania, plakaty
Udział w olimpiadzie „Wiedzy o zdrowiu psychicznym” |
Edukacja ekologiczna
|
Kształtowanie współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i gotowość do aktywnego uczestnictwa w jego odnowie
Uwrażliwienie na piękno przyrody i konieczność jej ochrony Dbałość o czystość i upiększanie terenów wokół szkoły.
|
lekcje biologii lekcje geografii, chemii język polski, język angielski, j. niemiecki akcja "Sprzątanie Świata", obchody Światowego Dnia Ziemi, organizacja międzyszkolnego konkursu ekologicznego zorganizowanie gazetek ekologicznych prowadzenie akcji związanych z ekologią i ochroną przyrody konkursy przyrodnicze |
Edukacja regionalna
|
Uczenie szacunku dla tradycji i narodu, państwa, środowiska lokalnego i szkoły.
Wychowanie w duchu przekazu kulturowego regionu Wskazywanie, iż gwara jest składnikiem kultury "małej ojczyzny" Poznawanie ciekawych turystycznie miejsc na Śląsku Cieszyńskim, zabytków architektury, muzyki i sztuki ludowej, lokalnych i regionalnych tradycji świąt, obyczajów. Sprawowanie opieki nad Miejscami Pamięci Narodowej, znajdującymi się na terenie Cieszyna Zapoznanie młodzieży ze strukturą i działalnością samorządu lokalnego w gminie, powiecie, województwie Wdrażanie uczniów do życia w społeczności lokalnej i uczestniczenia w ważnych wydarzeniach społeczno-politycznych, np. wyborach do organów władzy państwowej i samorządowych, referendach, działalności organów samorządowych itp.
|
Udział młodzieży w uroczystościach lokalnych lekcje o tradycji szkoły „ Dzień Szybiniaka” „ Kiermasz Świąteczny” „ Koncert Wiosenny”
lekcje wos lekcje historii lekcje j. polskiego geografii WOK organizowanie klasowych i szkolnych wigilijek uwzględnienie w programach nauczania informacji o osobach zasłużonych dla Ziemi Cieszyńskiej, poznanie historii regionu Spotkania z osobami wybranymi w wyborach: radny gminy, sejmiku wojewódzkiego, poseł, senator
|
Czytelnictwo i edukacja medialna |
Edukacja medialna jako fundament edukacji Budzenie wrażliwości na kulturę i sztukę, zapoznanie uczniów z różnymi jej formami Wyrabianie nawyków uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym Inspirowanie uczniów do kreatywności. Wyrabianie nawyków czytania Prenumerata czasopism fachowych przez bibliotekę szkolną. Korzystanie z edukacji zawodowej prowadzonej przez TV. Dziwna choroba-wpływ mediów na zachowania człowieka
|
lekcje j. polskiego wyjścia na koncerty, spektakle teatralne, filmy, uczestnictwo młodzieży w warsztatach teatralnych redakcja gazety szkolnej współpraca z mediami w zakresie promocji szkoły (Radio Katowice, "Głos Ziemi Cieszyńskiej", "Dziennik Zachodni", "Gazeta Wyborcza") udział w sympozjach naukowych, debatach młodzieży organizowanie wycieczek przedmiotowych, biblioteka szkolna, prelekcje, ankiety |
Edukacja proeuropejska
|
Moja szkoła w Europie- Określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie. Rozwijanie tożsamości europejskiej Wszyscy starajmy się dla Zjednoczonej Europy -rozwijanie tolerancji, otwartości oraz gotowość do komunikacji Ukazanie zasad funkcjonowania najważniejszych organizacji europejskich. Rozwijanie wrażliwości na dobytki kulturalne innych narodów Przeciwdziałanie zjawisku ksenofobii i powstawaniu stereotypów myślowych |
lekcje j. angielskiego , niemieckiego, francuskiego Wymiana międzynarodowa uczniów, praktyki międzynarodowe Godne reprezentowanie kraju na zewnątrz wymiana polsko-niemiecka), udział w projektach międzynarodowych ramach projektu Spotkania z europarlamentarzystami
|
Preorientacja zawodowa |
Diagnozowanie zainteresowań i predyspozycji zawodowych uczniów. Przygotowanie uczniów do prawidłowego wyboru kierunku studiów i zawodu Kształtowanie umiejętności dokonywania samooceny – predyspozycje zawodowe |
Lekcje przedsiębiorczości Spotkania z przedstawicielami uczelni, targi edukacyjne Warsztaty z doradcami zawodowymi w PPP Udostępnienie poradników – biblioteka szkolna |